Förlossnings berättelse!

Hej! 
 
Nu äntligen så kommer förlossnings berättelsen upp! 
Jag har verkligen levt i bebisbubblan och tokstruntat i bloggen eller nja dels struntat i den men också inte hunnit med. Tiden bara springer ju iväg med bebisar i livet😍! 
 
Först vill jag börja med att säga tack till alla grattis hälsingar💕 helt fantastiskt att ha dessa två godingar i våra liv! 
 
Nu åter går vi till hur dom kom till världen. 
Allt började måndagen den 29 juni. Vi var på ett TUL för att mäta och se hur de små liven mådde. Allt såg fint ut men barnmorskan uppskattade pojken till 3,6 kg och tjejen till 2,7kg, hon mätte två gånger och fick fram samma vikt. Hon rådfrågade de andra i personalen och ringde även till KSS (förlossningen i Skövde, där vi skulle födda) och pratade med en läkare. Dom beslutade att vi skulle åka till KSS och göra samma test där och se om dom fick samma vikter. Vi skulle även då ta beslut om igångsättning. Vi fick en tid senare på eftermiddagen. Vi käkade lunch och det var många tankar i huvudet vad skulle hända nu?! 
 
När vi kom till KSS fick vi träffa en överläkare som gjorde ultraljud och även han fick liknande viktuppgifter... Han förklarade att läget såg ut så att det var bäst att göra ett snitt. Eftersom tjejen ligger först så banar hon vägen och hon uppskattades till en mindre vikt än pojken och mindre huvudomgång och då skulle det bli svårt för pojken att ta sig ut. Jag blev lite besviken, läkaren sa att jag bestämmer ju såklart själv om jag ville ha snitt eller vänta på att det skulle starta av sig själv och föda vaginalt. Jonas och jag fick en stund för oss själva och pratade ihop oss att ett snitt ändå var ok. Det var ju för barnens bästa. Så dom bokade in oss på ett snitt den 2 juli på torsdagen så det blev snabba puckar! En sköterska tog blodprover på mig och så fick vi info om hur ett snitt går till. Lite chockade åkte vi hem och försökte smälta att om tre dagar är våra knoddar hos oss😍🙈! 
 
Dagen efter åkte vi igen till Skövde för att träffa en narkosläkare som berättade hur snittet går till och lite praktiska saker. Ett besök som vi tyckte kunde kvitta, vi fick inte mera info under det besöket än vad vi fick dagen innan. 
 
På kvällen den 1 juli så packade vi det sista i bebisväskan och jag duschade med en bakteriedödande tvål inför snittet. En sista kväll som bara Emma och Jonas med många olika tankar och känslor, snart var vi fyra💕! 
 
På torsdagsmorgonen gick vi upp tidigt för att käka frukost. Jag fick inte äta något efter kl 06! 
Jag duschade ännu en gång med bakterietvålen. Vid elva satte vi oss i bilen och åkte mot Skövde. Kl 12 skulle vi vara på plats. 
 
När vi kom till förlossningen så mötes vid av en sköterska som följde oss till vårt rum. Hon tog blodtrycket på mig och så fick jag ta på mig den fina sjukhusskjortan. Även Jonas fick andra kläder på sig. Jag fick även drop och en kateter. Läkaren som skulle snitta kom in och presenterade sig och berättade lite hur det går till. Vi frågade när operationen skulle börja. Ungefär kl 15 trodde dom. Ok tänkte vi det är ju 40 min kvar då. Men sen 5-10 min efter så kommer dom in och säger jaha nu är det dags! Då började jag bli nervös innan var jag inte alls nervös. Vilket var väldigt skönt jag som annars är en människa som blir nervös för minsta lilla grej. Vi traskade bort till operations rummet och fick på oss snygga nätmössor. Barnmorskan var väldigt trevlig och skojade till det under tiden, vilket var skönt, en härlig stämning. Vi kom in på operations rummet och där inne var de en hel del människor. Träffade narkosläkaren som skulle sätta ryggmärgsbedövningen. Han var med trevlig och lättsam. Jag kände mig väldigt lugn med personalen. Dom var verkligen där för oss! 
 
Jag satte mig på operations bordet och narkosläkaren började med bedövningen. Han var pratsam och skojfrisk vilket underlättade. Jag gillar inte nålar så lite nervös var jag för sticket och visst kändes det men så farligt var det inte som jag hade föreställt mig! Jag fick lägga mig ner ganska fort på bordet och jag kände hur benen började liksom somna som man kan känna i fötterna ibland. Läkaren började att badda med en kall tuss på både magen och armarna och frågade om jag kände något. På nedre delen av magen kände jag bara beröring men inte att det var kallt men på armarna kände jag att det var kallt, han baddade en gång till och då har jag för mig att jag inte kände på armarna heller (minnet är ju bra men kort och sen så kommer jag faktiskt inte ihåg allt från operation, det var ju något stort som hände på kort tid) kl 15.11 började dom operation ta ut världens sötaste tvillingar😍 
 
Narkosläkaren frågade flera gånger om jag mådde bra och det gjorde jag, jag var nog i ett stort lyckorus under hela operation. Jag kände att någon bökade med magen men ingen smärta alls, och inget illamående eller yr. Däremot Jonas kände sig lite yr ett tag, då sa narkosläkaren att han skulle ta ner huvudet mellan benen, han gjorde det och just då så kom det ner fostervatten på golvet, haha😂 stackars Jonas. Han piggade iaf på sig. kl 15.20 tittade Ottilia ut och såg världens ljus för första gången💗 dom kom och visade upp henne för oss och sen gick de ut i ett undersökningsrum, två minuter efter så tittade Hugo ut och sa hej till världen💚! Jonas fick följa med ut och klippte navelsträngen på Hugo, Ottilia hade svalt en del fostervatten så henne fick dom klippa navelsträngen på ganska fort och sen fick hon en mask över sig som hjälpte henne att få upp vattnet.
 
Dom började att sy igen mig, där låg jag på bordet med glädjetårar i ögonen och var helt överlycklig över två fina barn! Jonas kom in efter ett tag med Hugo så jag fick hälsa på han, även Ottilia kom in så jag fick hälsa på henne. Hon hängde sen med en barnmorska vilket jag nu i efterhand tyckte var synd att hon inte var med oss också, jag hade velat ha henne på bröstet men vet inte om det gick och jag hade ju ingen tanke på att fråga om det mitt i lyckoruset. Så vi har inte många bilder på Ottilia från operations rummet vilket är synd...
 
Efter ca 1 timmas jobb med att sy igen mig så lyfte dom över mig till en säng och så fick vi åka in på vårt rum igen. Där inne fick jag Ottilia på bröstet. Vilken känsla att få gosa med sin egna lilla bebis!

Jag började få tillbaka en del känsel i benen och fick äntligen börja dricka lite smått igen! fick lite smärtlindring och efter ett tag så kom dom in med födelsedagsfikat! Jag som inte ätit sen kl 06 på morgonen kastade mig över smörgåsarna! 

Vid halv elva tiden så fick vi åka upp till BB och Jonas fick stanna vilket jag tyckte var superskönt! Vi fick ett eget rum på BB där vi stannade till 8 juli.

Nu i efterhand så är jag nöjd med valet över snitt, allt har ju gått bra! Även om det visade sig att det inte alls skilde så mkt i vikt på dem. Men Hugos huvud var större så det kanske hade slutat i akutsnitt ändå.
 
Hugo vägde 3000g och var 50 cm lång
Ottilia vägde 2785g och var 47 cm lång
 
Att få barn är verkligen något helt magiskt!💕
 
Må gott, Puss & Kram
 
 
 
 


Kommentarer
Skrivet av: MADDISENJ.SE

Kul att läsa och så skönt att de båda var så pass stora. Är ju alltid en risk att de är små när det är tvillingar :)

2015-08-03 @ 21:49:02
Blogg/hemsida: http://maddisenj.se
Skrivet av: Julia

grattis!:)

2015-08-04 @ 09:51:02
Blogg/hemsida: http://jjuliees.blogg.se/
Skrivet av: Netti

Det här var jätte intressant att läsa och vilka sötnosar! :-D

2015-08-04 @ 16:18:25
Blogg/hemsida: http://starby.devote.se
Skrivet av: Louise

grattis till tvillingarna :D

2015-08-04 @ 18:43:09
Blogg/hemsida: http://liizes.com
Skrivet av: Life of Johanna

Förstår det var en omställning från tänt föda vanligt till snitt. Men skönt allt gick bra! :)

Du har nog inte missat så mkt i min blogg, har inte varit så aktiv den senaste tiden haft fullt upp med bloggträffen, och familjen och trädgården

bloggträffen blev kanon

2015-08-04 @ 21:07:37
Blogg/hemsida: http://lifeofjohanna.se
Skrivet av: Lackert

Spännande läsning, en lång resa men nu är ju dom små underverken äntligen hos er :) Så skönt att allt gick bra och stort grattis igen :D

2015-08-04 @ 23:33:51
Blogg/hemsida: http://lackert.blogspot.se/
Skrivet av: Lotta

Härligt berättat Emma! Fantastiskt fina barn ni fått, så söta båda två! Många kramar till er alla!
Kram :)

2015-08-05 @ 00:14:30
Skrivet av: Mamma Malin

Vad spännnande att läsa! Och så fina de är :)

2015-08-05 @ 10:49:24
Blogg/hemsida: http://www.mammamalin.se
Skrivet av: Vicki

Så härligt att höra att allt gick bra!!!

Visste du redan innan att det skulle bli en pojke och en flicka? Så ni redan hade bestämt namn?

Vicki

2015-08-05 @ 11:34:29
Blogg/hemsida: http://fotbollsvicki.blogg.se
Skrivet av: Anonym

Tack för mysig läsning :)

2015-08-06 @ 20:51:33
Skrivet av: Kusin Elin

Åh, vad kul att läsa och att allt gick så bra! Bilderna på dem tillsammans är ju jättegulliga. :)

2015-08-16 @ 03:44:16
Skrivet av: Caroline - mamma utomlands

Men åh graaattiiiis!! Så fina dom är!! ♥

2015-08-17 @ 12:32:18
Blogg/hemsida: http://carrosungar.vimedbarn.se
Skrivet av: Mormor

Åh vilken fin berättelse fick tårar i ögonen. Och dom är världens sötaste tvillingpar. Min egen prins och prinsessa.

2015-08-18 @ 19:20:06
Skrivet av: Nina

Rolig läsning om förlossningen! Lite lurigt det där med olika vikterna. Vid mitt sista TUL var mina grabbar exakt lika stora. Sen gick jag ytterligare 4 veckor till (tiden ut, födde i 40+0) och när grabbarna kom var tvåan ca 600 gr tyngre och hade 2 cm större huvud. Och visst blev det svårt för honom att komma ut, blev sugklocka tillslut. Så jättebra att de hade koll på er och skönt att du kom över första besvikelsen över utebliven vaginal förlossning! Som du skrev, huvudsaken att man gör det som är bäst för barnen! Stort grattis!!

2015-09-04 @ 09:10:46
Blogg/hemsida: http://ninaerica.blogspot.se

Lämna en kommentar till inlägget här:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0